Viktigt vid köp/sälj av bostad

Funderar du på att sälja bostadsrätten i Bf Lillgården - kontakta då gärna vår ordförande, som bl a kan informera om styrelsen har ändrat något i tidigare rutiner! Då kan du också få reda på när styrelsen kan behandla frågan om köparens medlemskap i föreningen, vilket är ett nödvändigt villkor för att köparen ska få tillträde till bostadsrätten. Ordföranden kan också förbereda för alla de frågor som mäklare och/eller spekulanter kan ha om fastigheten eller föreningen. Viss information om bostadsrättens andelstal, förmögenhetsvärde, nuvarande månadsavgift är en mäklare skyldig att kontrollera mot föreningen även om du har alla uppgifter själv sedan tidigare! För att vi ska göra detta korrekt och rättssäkert tar styrelsen fram ett s k mäklarutdrag där det framgår uppgifter om lägenheten som till exempel beteckning, andelstal, ägare, eventuellt antecknad pantsättning. Dessa uppgifter får vi bara lämna till mäklare, som har "veriferats av säljaren". Vi brukar agera snabbt bland annat genom kommunikation över e-post. Vilka uppgifterna är framgår av den mall, som vi numera har lagt här.

Du som säljare svarar själv för att alla uppgifter om bostadsrättens underhåll med mera är korrekta. Föreningen gör ingen syn av bostadsrätten vid överlåtelser av bostadsrätten. Detta skulle kunna uppfattas som om föreningen på något sätt skulle garantera lägenhetens skick, vilket vi inte gör.

Du som funderar på att köpa en bostadsrätt i Bf Lillgården råder vi att noggrant undersöka lägenheten. Eventuellt dolda fel som en noggrann köpare borde ha upptäckt kan du inte kräva ersättning av säljaren för. Föreningen går inte heller in och ersätter eventuellt eftersatt underhåll i de delar som ligger på bostadsrätthavarens ansvar. Vi hänvisar till stadgan § 28. De flesta mäklare har rätt utförlig information om detta men vi vill framförallt råda både köpare och säljare att före skriftligt avtal studera Bostadsrätternas allmänna sidor med frågor och svar. Om det skulle bli en tvist så har Fastighetsmäklarförbundet en skrift (Grauers) som tydligt och pedagogiskt redogör för rättsläget.

Vi råder också köpare att studera den information som har om föreningen och fastigheten. Det absolut viktigaste är vår stadga, policy, underhållsplan och senaste årsredovisning. Hittills har de som har köpt bostadsrätt i Bf Lillgården gjort goda affärer. Om det ska fortsätta så är det viktigt att nya medlemmar förstår och är med på hur vi lyckas hålla låga avgifter men ändå vårda fastigheten väl! Kort uttryckt fixar vi detta genom att vara varsamma med vår fastighet och göra rätt mycket arbete själva – ungefär som en villaägare. Det är det bästa sättet att hålla låga avgifter på lång sikt (och därmed också höga överlåtelsepriser!)

Efter att säljaren har kommit fram till vem hen säljer till skrivs ett köpekontrakt mellan säljare och köpare. Ofta på mäklarens kontor. Strax efter detta bör allt vara klart för att köparen ansöker om medlemskap i föreningen. Styrelsen kräver att medlemsansökan görs på förenngens blankett. Mallen för detta finns på denna hemsida. Denna, föreningens kopia av köpekontrakt och att ansökningsavgiften har kommit in på föreningens bankgiro är nödvändiga formella förutsättningar för att styrelsen ska behandla medlemsansökan.

Styrelsen sammanträder normalt en gång i månaden med undantag för juli månad. Skulle det vara väldigt snabbt tillträde till bostadsrätten har vi ibland ordnat med ett extra styrelsesammanträde. Styrelsen beslutar om medlemskap för köparen. Medlemskapet i föreningen blir i och med styrelsens beslut. Säljarna beviljas samtidigt utträde ur föreningen. Detta är viktigt att hålla rätt på för det är medlemmarna (vid varje tidpunkt) som kallas till föreningsmöte. Styrelsen expedierar sitt beslut genom utdrag ur styrelsens protokoll som går till köparen, säljaren och mäklaren.

Styrelsens beslut är ofta viktigt för det sista möte som äger rum mellan säljare och köpare. Det är på tillträdesdagen. Då lämnar säljaren besittningen till lägenheten. Normalt är det först då som säljaren får resten av köpepenningen. På den dagen brukar säljarens bank bevaka att de får slutbetalt de lån som säljaren kan ha och har pantsatt lägenheten för.

Styrelsen påminner om att säljarens bank då måste meddela föreningen att de inte längre gör gällande sin noterade pantnotering. Inte förrän den dagen då bf Lillgården har fått det pappret kan vi "släcka pantnoteringen". Först efter det får köparens eventuella bank en s k "ren pantsättningsnotering" - det vill säga att det inte finns någon annan bank noterat i lägenhetsregistret. Vi skriver om detta redan här eftersom föreningen har fått närmast kämpa för att få detta att fungera. Styrelsen vill att det ska fungera prickfritt. Det är en förutsättning för att pantsättning av bostadsrätter hos oss också framöver ska ses som en stark säkerhet!